Aquest bloc forma part d'un projecte de recerca educativa que l'autor va desenvolupar gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Resolució EDU/2276/2008, de 9 de juliol (DOGC núm. 5176 18/07/2008)
Sóc professor de Llengua Catalana i Literatura a l'IES Viladecavalls. He escrit crítica literària a Els Marges i El Pou de Lletres, crítica teatral a El 9 nou i crítica de literatura infantil i juvenil a Escola Catalana.
Durant el curs 2008-09 vaig tenir la sort de disposar d'un llicència per desenvolupar un treball que porta el títol Clàssics de la literatura juvenil. Una aportació des de la crítica que il·lumini la lectura formativa.
Si voleu posar-vos en contacte amb mi: lserraso@xtec.cat
Després de deus anys de ressenyes de clàssics de la literatura infantil i juvenil a la revista Escola Catalana em semblava que valia la pena fer una parada i tenir l’ocasió de reflexionar més a fons sobre què ens diuen aquests clàssics i de quina manera es pot incorporar a les nostres classes tota la riquesa que representen. La desproporció que hi ha entre el prestigi teòric de la literatura i la seva presència real a les aules d’ESO i Batxillerat és tan enorme que sembla ben justificat un estudi que intenti posar-hi remei. La recerca que proposo, doncs, parteix d’un cert optimisme utòpic: la literatura ens pot fer millors, perquè ens fa més conscients i més crítics. Cal, per tant, donar-li oportunitats. I per fer-ho cal trencar esquemes i rigideses i buscar noves maneres d’aproximar-s’hi. Amb aquest treball m’agradaria demostrar, primerament, que es pot accedir a la grandesa de la literatura universal a través de textos que no formen forçosament part del cànon habitual de les “grans obres”. Que moltes de les temàtiques i de les maneres d’arribar-hi que trobem en les obres dels grans autors tenen el seu equivalent en obres que tradicionalment els joves i els infants han fet seves. Demostrar que els clàssics de la literatura juvenil també són clàssics de la literatura universal i que la literatura en majúscules no només té una via d’accés.En segon lloc caldrà buscar els espais on tot això es pugui aplicar. Revisar les indicacions curriculars de l’ESO i el Batxillerat i suggerir pràctiques concretes. No es tracta d’incorporar nous continguts, sinó subratllar-ne alguns que ja estan consignats convenientment però que la pràctica habitual relega sovint al no-res. Potser per falta de sensibilitat, però sobretot per falta d’eines: teòriques i pràctiques. No ens podem sentir tranquils sabent que tot aquest saber ja té el seu espai en un assignatura optativa de dues hores setmanals al batxillerat.I en tercer lloc, fer propostes concretes i viables de treball a classe. Tenint en compte, però, que no pretenc elaborar unitats didàctiques amb graelles i qüestionaris, sinó d’adreçar-me al professor i orientar-lo en un univers molt ampli de lectures, subratllar-ne els aspectes més apassionants i resseguir les múltiples interseccions que un determinat text pot tenir amb molts d’altres, d’èpoques i cultures diferents, dins el camp de la literatura juvenil o de la literatura universal. Els objectius que es planteja aquest treball són els següents: 1) Revisar el tipus de lectures que es proposen als alumnes de secundària i els objectius que s’hi busquen. 2) Proposar una llista de lectures que tingui en compte l’equilibri entre qualitat i adequació a les circumstàncies educatives. 3) Analitzar aquestes lectures dins l’univers general de la literatura universal. Donar al professorat claus de lectura que li permetin situar els textos dins un ampli diàleg multitextual. 4) Suggerir estratègies d’aproximació als textos i d’estímul de la lectura. 5) Aportar noves propostes didàctiques de lectura formativa. 6) Reflexionar sobre el paper de les TIC en la lectura i incorporar-les en les propostes didàctiques. La forma final del meu treball serà d’assaig exemplificat. Combinant el rigor en l’anàlisi crítica amb abundants referències a realitats tangibles: el nostre model educatiu i els seus programes, les lectures concretes que proposo i defenso, l’enfocament didàctic i els exemples d’activitats.
Espero que la ponència sigui tot un èxit! Una abraçada
ResponEliminaL´Escola d´Estiu Rosa Sensat 2010 anirà lligada a Saki i els seus contes
ResponElimina